Integritetspolicy SafeTech Alarm
SafexTech Alarm AB (org.nr 559519-2138), med adress Vassgatan 9, 271 33 Ystad, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter i samband med våra säkerhets- och larmtjänster. Vi värnar om våra kunders personliga integritet och säkerställer att all hantering av personuppgifter sker i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR, EU 2016/679) samt övrig tillämplig lagstiftning.
Vilken information samlar vi in?
För att kunna erbjuda våra tjänster behöver vi samla in vissa personuppgifter. Det handlar främst om uppgifter som krävs för att installera, drifta och hantera larmanläggningar samt kommunicera med dig som kund. Exempel på uppgifter vi kan behandla:
Namn och kontaktuppgifter (adress, telefon, e-post)
Faktureringsuppgifter
Adress till larmskyddad plats
Personnummer (t.ex. vid identifiering, kreditupplysning eller avtal)
Händelseloggar från larmsystemet
Bild- eller videomaterial från övervakningssystem (om avtalat)
Teknisk information från dina uppkopplade enheter
Kommunikation med kundtjänst eller tekniker
Vi behandlar endast de uppgifter som är nödvändiga för ändamålet, och vi strävar efter att använda så få integritetskänsliga uppgifter som möjligt.
Varför behandlar vi dina personuppgifter?
Vi samlar in och behandlar personuppgifter för att kunna:
Tillhandahålla, administrera och förbättra våra säkerhetstjänster
Uppfylla våra skyldigheter enligt avtal
Hantera support, servicebesök och tekniska uppdateringar
Fakturera, hantera betalningar och följa bokföringsregler
Förebygga, upptäcka och hantera säkerhetsincidenter
Kontakta dig med viktig information eller uppdateringar
Den rättsliga grunden för behandlingen är främst att fullgöra det avtal du har med oss (Art. 6.1 b GDPR), samt för att uppfylla rättsliga skyldigheter (Art. 6.1 c). I vissa fall behandlar vi även personuppgifter med stöd av berättigat intresse (Art. 6.1 f), t.ex. för att utveckla våra tjänster eller förbättra driftsäkerheten.
Hur länge sparar vi dina uppgifter?
Vi sparar dina uppgifter så länge det krävs för att uppfylla syftet med behandlingen, enligt följande riktlinjer:
Larmhändelser och teknisk loggdata: sparas normalt i 12 månader
Video-/ljudinspelningar: sparas max 30 dagar, om inte annan lag eller avtal kräver längre lagring
Kund- och avtalsuppgifter: sparas så länge du är kund och upp till 7 år efter avslutad relation (enligt bokföringslagen)
Supportärenden och kommunikation: sparas så länge det är relevant för ärendet
Vi gör löpande gallringar och anonymisering av information som inte längre behövs.
Vem har tillgång till dina uppgifter?
Endast behörig personal på SafeTech Alarm har tillgång till dina personuppgifter. Vid behov kan vi dela uppgifter med:
Larmcentral och väktarpartners – vid utryckning eller larmverifiering
Leverantörer – som hanterar drift, teknik eller supportsystem åt oss (dessa agerar som personuppgiftsbiträden)
Myndigheter – om vi är skyldiga enligt lag, t.ex. vid brott eller räddningsinsatser
Vi upprättar alltid biträdesavtal med externa aktörer och säkerställer att behandlingen sker med högsta säkerhet, i enlighet med GDPR.
Hur skyddas dina uppgifter?
Vi arbetar aktivt med att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, förlust och manipulation. Exempel på säkerhetsåtgärder:
Kryptering av dataöverföring och molntjänster
Behörighetsstyrning och åtkomstloggning
Regelbundna uppdateringar av mjukvara och system
Backup-rutiner och återställningssystem
Fysisk säkerhet i våra anläggningar
Vid behandling av känslig information, t.ex. videoövervakning, används särskilda säkerhetsnivåer.
Dina rättigheter som registrerad
Som registrerad har du rättigheter enligt dataskyddsförordningen, inklusive:
Rätt till tillgång – begära utdrag över vilka uppgifter vi har om dig
Rätt till rättelse – be om att felaktiga eller ofullständiga uppgifter rättas
Rätt till radering – under vissa förutsättningar be att vi tar bort dina uppgifter
Rätt till begränsning – begära att vi tillfälligt slutar behandla uppgifter
Rätt till dataportabilitet – få ut vissa uppgifter i strukturerat format
Rätt att invända – mot viss behandling, t.ex. vid berättigat intresse
Rätt att återkalla samtycke – om du tidigare lämnat ett samtycke
Om du vill använda någon av dessa rättigheter, kontakta oss via info@safetechalarm.se.
Du har även rätt att lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) om du anser att vi bryter mot dataskyddsreglerna
Om cookies och appfunktioner
Om du använder vår hemsida eller eventuella mobilapplikationer, kan viss teknisk information samlas in automatiskt, såsom IP-adress, enhetstyp och användarbeteende. Detta sker för att förbättra funktionalitet, säkerhet och användarupplevelse. Vi använder bara cookies och spårningsteknik där det är nödvändigt, och alltid i enlighet med gällande lagstiftning.
Vid positionstjänster eller tillgång till kontaktlista i mobilapp krävs aktivt samtycke från användaren.
Kontakt
SafexTech Alarm AB
Vassgatan 9, 271 33 Ystad
E-post: info@safetechalarm.se
Organisationsnummer: 559519-2138
Senast uppdaterad: [06.04.2025]

